Pubblicato in: Devoluzione socialismo, Unione Europea

Italia. Per la crisi non se, bensì quando. – Bloomberg.

Giuseppe Sandro Mela.

2019-04-26.

2019-03-18__Bankitalia__001

I numeri sono drammaticamente semplici.

A fine dicembre 2017 il debito delle pubbliche amministrazioni ammontava a 2,263.479 miliardi, mentre a fine 2018 era 2,316.697 miliardi.

A fine febbraio 2019 era ulteriormente salito a 2,358.008 miliardi.

Dal 1° gennaio 2018 a fine febbraio 2019 il debito pubblico è salito di 94.675 miliardi di euro (differenza calcolata sulle ultime stime).

Italia. Istat. Ordini all’industria -2.7%, dall’estero -6%.

Debito pubblico è salito a 2,363.685 miliardi.

Lega al 37%. Elezioni anticipate ad ottobre.

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Il principale problema del debito sovrano non è tanto la sua emissione, quanto piuttosto il trovare gli acquirenti.

Occorrerebbe razionalizzare fermamente che l’Italia non è un’enclave impermeabile al mondo esterno: vive in un contesto sia europeo sia mondiale, e questo influisce notevolmente sulla politica economica del paese.

Il debito di per sé non sarebbe un problema: è un mezzo utilizzabile che si caratterizza per il fine per cui esso è stato contratto.

Un debito acceso per effettuare investimenti redditizi trova finanziatori in ragione della ragionevolezza del piano di investimento. Ma il debito contratto per finanziare spese correnti lascia molto ma molto tiepidi gli investitori.

Disgraziatamente, questa è la situazione italiana: quei 94.675 miliardi sono stati spesi per interventi assistenziali. Da questo punto di vista un anno di governo gialloverde sembrerebbe aver agito in modo non certo encomiabile.

Mentre il M5S è sceso dal 32.7% conseguito alle elezioni del 24 marzo 2018 alle attuali propensioni al voto del 21.7%, Lega è salita dal 17.4% agli attuali 32.9%, forse qualche cosetta di più: gli equilibri sono mutati velocemente e si sta avvicinando il momento in cui se ne debba prendere atto. Non è solo una questione di equilibri partitici: più il tempo passa e più emerge il problema finanziario ed economico.

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«We all know Italy’s next crisis is coming, it’s merely a question of when»

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«The country’s budget deficit is slipping out of control and Brussels will at some point have to address the increasingly likely breach of its fiscal rules (even if the EU is turning a blind eye while this month’s European parliamentary elections are taking place)»

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«The bond market is starting to wake up to the risk.»

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«The miss might well be too big for the European Commission to sweep under the carpet.»

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«Italian industrial orders fell 2.7 percent in March, and there’s little evidence of any recovery in the works»

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A maggio si voterà finalmente per il rinnovo dell’europarlamento, per la regione Piemonte ed in oltre 3,800 comuni italiani. Se le prospezioni elettorali sono usualmente ragionevolmente attendibili, i risultati usciti dalle urne sono invece elementi certi.

Dal nostro sommesso punto di vista, comprendiamo più che bene le preoccupazioni di Bloomberg: mentre i politici sono condizionati dagli equilibri nei quali debbono districarsi, i mercati sono decisamente più liberi nella scelta di dove e quando investire. Da molti punti di vista mercati e politica usano diversi metri di giudizio.

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Né si pensi che i mercati siano un ectoplasma evanescente:

Italia. Crisi in vista. Liquidità bancarie salite al 32%, 1,371 miliardi.

Gli italiani stanno aspettando con grande pazienza l’evolversi degli eventi.


Bloomberg. 2019-04-22. Italy Is an Accident Waiting To Happen

Bond investors are starting to position for a seemingly inevitable repeat of last year’s budget showdown between Brussels and Rome.

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We all know Italy’s next crisis is coming, it’s merely a question of when. The country’s budget deficit is slipping out of control and Brussels will at some point have to address the increasingly likely breach of its fiscal rules (even if the EU is turning a blind eye while this month’s European parliamentary elections are taking place). The bond market is starting to wake up to the risk.

The chances of Italy ever achieving its initial 2.04 percent deficit target for 2019 – already revised up to 2.4 percent – were always fanciful. But as the economy slips into recession, that newer figure looks dicey as well. The miss might well be too big for the European Commission to sweep under the carpet.

It’s not just the yearly deficit that’s headed in the wrong direction; the overall ratio of debt to GDP (sitting at 130 percent currently) may increase too. Italy is already the euro zone’s worst performer on that measure after Greece, and any deterioration will cause serious consternation in Brussels. The country is the region’s largest debtor, with more than 1.6 trillion euros ($1.8 trillion) of debt. It truly is too big to fail.

Italian industrial orders fell 2.7 percent in March, and there’s little evidence of any recovery in the works. The government has downgraded its growth forecast for this year to just 0.2 percent, closer to many independent estimates. This still looks too hopeful. No wonder some European Central Bank officials are wondering whether the euro area economy can rebound in the second half.

The Bank of Italy’s chief economist says the nation’s 2020 budget deficit will expand to 3.4 percent, breaching the EU limit, unless value-added tax is increased. Yet when Finance Minister Giovanni Tria made similar comments about the parlous state of Rome’s finances, he was swiftly put back in his box by the country’s populist rulers. This state of denial from the League-Five Star coalition is not going to end well. The government is going to have to address its finances in a convincing manner after the European elections if it is to avoid another bond rout.

The markets are just about starting to pay attention. Italian 10-year bonds have been very popular this year, but the yields on them have widened over the past week. In fairness, they’re not too far out of whack with other countries’ debt and are well below the highs they hit last year after the country’s political crisis exploded. We aren’t back in emergency territory. Nevertheless, investors are starting to position for what’s seen as an inevitable repeat of last autumn’s budget showdown between Brussels and Rome, which pushed Italy’s 10-year yields above 3.5 percent. Some banks such as Citigroup Inc. are urging caution.

While it may seem an age away, Moody’s Investors Service is due to review Italy’s Baa3 credit rating in September. That’s already the lowest rung of the investment grade scale and if the ratings agency cut it to junk, the consequences would be seismic. It would prevent many bond funds from holding Italian debt.

The greater returns you get for Italian debt over the other core European countries are there for a reason. As the risk increases, so will the spread.

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