Pubblicato in: Devoluzione socialismo, Economia e Produzione Industriale

Brasile. Bolsonaro. Produzione auto +20.5% anno su anno. Export +61.8%.

Giuseppe Sandro Mela.

2019-03-15.

Brasile 001

«Compared with a year ago, auto output rose 20.5 percent and sales grew by 26.6 percent»

*

«Automobile production in Brazil rose 29.9 percent in February from January»

*

«Exports, which have been falling due to the economic crisis in neighboring Argentina, slumped 38.9 percent compared to last year, but rose 61.8 percent compared to January»

*

«Brazil was one of the world’s five biggest auto markets until a recent downturn and remains a major base of operations for Fiat Chrysler Automobiles NV, Volkswagen AG, General Motors Co and Ford Motor Co.»

*

«Anything that will reduce taxes is positive»

* * * * * * * *

Il sistema economico brasiliano inizia a dare vistosi segni di ripresa.

Il settore automobilistico inoltre è caratterizzato da una elevata richiesta di manodopera specializzata e garantisce inoltre lavoro produttivo ad un largo settore indotto.

Non solo.

Questa ripresa è anche segno di un aumentato potere di acquisto da parte delle famiglie brasiliane, che iniziano a cambiare, ovvero anche ad acquistare, autovetture nuove.

L’attenzione dovrebbe però focalizzarsi su di una frase a nostro sommesso parere gi grande importanza.

«Anything that will reduce taxes is positive»

Se è vero che una riduzione di tasse ed imposte al comparto automobilistico esita in una riduzione delle entrate statali da parte di questo settore specifico, sarebbe altrettanto vero che codesta contrazione sarebbe più che compensata sia dagli aumenti salariali, 26.6% in questo caso, sia da tutti i consumi collegati ad un aumento del parco macchine.

Questa è una lezione di economia che il Brasile sta impartendo al vecchio mondo.


Reuters. 2019-03-12. Brazil auto output jumps nearly 30 percent in February, sales flat

Automobile production in Brazil rose 29.9 percent in February from January, while sales slipped 0.6 percent, the national automakers’ association said on Monday.

Automakers in Brazil produced around 257,200 new cars and trucks last month, while sales totaled about 198,600 vehicles, according to industry group Anfavea.

Compared with a year ago, auto output rose 20.5 percent and sales grew by 26.6 percent.

Production grew even though Ford’s plant in Sao Bernardo do Campo was shut for several days last month due to workers’ protests after the company announced it would exit its truck business in South America and close its plant in the town.

Exports, which have been falling due to the economic crisis in neighboring Argentina, slumped 38.9 percent compared to last year, but rose 61.8 percent compared to January.

Antonio Megale, Anfavea’s president, said that a tax incentive plan announced on Friday by the state of Sao Paulo in response to Ford’s announcement was positive for the industry, although he cautioned that its potentially positive impact would not come in the short term.

“Anything that will reduce taxes is positive,” he told reporters.

Brazil was one of the world’s five biggest auto markets until a recent downturn and remains a major base of operations for Fiat Chrysler Automobiles NV, Volkswagen AG, General Motors Co and Ford Motor Co.

Annunci