Pubblicato in: Devoluzione socialismo, Unione Europea

Germania. Eutanasia di un sistema socio-economico. – Reuters.

Giuseppe Sandro Mela.

2018-11-20.

Merkel 998

Ogni notizia può essere percepita in modi differenti, complementari.

Se quanti abbiano in uggia la Germania attuale squittiranno di gioia, i sostenitori dell’Ancien Régime se saranno fortemente contristati: la potenza economica tedesca sta traballando e cadendo a pezzi sotto il peso delle contraddizioni finanziarie, economiche e politiche dove la ha imbottigliata la Große Koalition.

Germania. La demografia che stritola. Mancano tre milioni di lavoratori. – Vbw.

Germania. Herr Spahn prospetta la tassa sul nubilato.

Germania. Come la valuta e la percepisce la White House.

Germania. Non è povera. È misera. – Financial Times

Germania. Estesi alle autostrade i divieti ai motori diesel.

Germania. Pil Q3 0.2%. Meno della Italia. Grazie Frau Merkel.

* * * * * * *

L’attuale dirigenza al potere, la Groβe Koalition è causa efficiente di codesto sfacelo, ragion per cui gli Elettori la stanno duramente punendo. Sarebbe fuori luogo una trattazione esaustiva: ne enfatizzeremo solo alcuni aspetti.

L’automotive è da oltre settanta anni il principale punto di forza della produzione industriale tedesca: in questo settore il marchio ‘made in Germany‘ era diventato, a ragione, un mito.

Ma tra un prodotto ‘made in Germany‘ ed un prodotto ‘made by germans‘ corre una differenza abissale: non sono per nulla sinonimi. Anzi, quest’ultima categoria, il ‘made by germans‘ sta semplicemente scomparendo dai mercati, e questi ne sono perfettamente coscienti.

L’automotive tedesca ha trasferito larga quota della sua produzione all’estero, nella presunzione di poterla continuare a governare e gestire anche se locata fisicamente ovunque tranne che in Germania. Grossolano errore di valutazione.

A questa scriteriata valutazione di politica economica si è aggiunta la fattiva collaborazione governativa.

Sotto l’egida dello slogan ‘Grüne è bello‘ la Germania iniziò una decina di anni or sono una sordida guerra alla trazione diesel, che guarda caso costituiva il comparto più remunerativo della propria produzione automotive.

L’ideologia imperante impose quindi una serie di limitazioni sempre più severe alle emissioni dei gas di scarico.

Se di per sé la cosa avrebbe ben potuto essere anche ragionevole, l’entità delle restrizioni erano del tutto avulse dalle reali possibilità tecniche e, soprattutto, conflittuali con una produzione di massa a costi accettabili per il mercato.

Le industrie automobilistiche furono obbligate a manipolare i dati delle emissioni nel disperato tentativo di restare sul mercato. Ma la cosa non poteva restare segreta a lungo, ed erano in molti a non vedere l’ora che la supremazia tedesca nel settore fosse ampiamente ridimensionata.

Scoppiò il Dieselgate, dapprima negli Stati Uniti, quindi nella stessa Germania.

Inutile dire che Mr Trump non si fece dire due volte di intervenire, e con la mano pesante:in politica si ottiene moto di più sfruttando gli errori dell’avversario che assumendo iniziative proprie.

Il Governo della Bundeskanzlerin Frau Merkel si arroccò tetragono sulle proprie ideologie.

Si diede quindi inizio alla fiera delle ambiguità. Chi recitava la parte del mentitore lo faceva alla grande, così come chi faceva finta di non voler vedere, anche egli lo faceva alla grande.

Aristotele, Platone, Senofonte, Cesare, Tacito, Boezio, per non parlare poi del grande Machiavelli, si erano sgolati ad avvertire i futuri governanti: non elicitate certi demoni, che alla fine vi si ritorcono contro. Si evocano solo per annientare, non per ferire.

Successe quello che un qualsiasi scugnizzo napoletano avrebbe predetto con il sorriso sulle labbra.

I tribunali tedeschi iniziarono ad applicare le leggi dello stato. Proprio le leggi stilate dalla Große Koalition.

Le automobili diesel furono bandite dapprima nei centri urbani, quindi anche dalle autostrade.

La più redditizia e qualificante produzione industriale tedesca era finita fuori legge, si per l’uso si anche come possibile resa durante una permutazione.  

Ma anche in questa evenienza la Bundeskanzlerin Frau Merkel rimase immobile.

Tutto il resto è mera conseguenza.

«Last month, Germany’s DIHK Chambers of Industry and Commerce cut its 2018 growth forecast to 1.8 percent from 2.2 percent and predicted a slowdown to 1.7 percent next year as the economy faces growing risks at home and abroad»

*

«The poor export performance, despite a weak euro exchange rate, suggests that trade tensions and weaknesses in emerging markets could continue to weigh on Germany’s growth performance»

*

«In addition to anxiety about the impact of U.S. President Donald Trump’s abrasive trade policy, German firms are concerned about instability at home where Chancellor Angela Merkel’s awkward ‘grand coalition’ has come close to collapsing twice»

*

«Germany’s economy contracted for the first time since 2015 in the third quarter as global trade disputes and problems in the auto industry put the traditional growth engine of exports into reverse, raising concerns that a long expansion is faltering.»

*

«Gross domestic product (GDP) in Europe’s biggest economy fell 0.2 percent quarter-on-quarter, the Federal Statistics Office said on Wednesday. That compared with a Reuters forecast of a 0.1 percent drop.»

*

«The slight decline in GDP compared to the previous quarter was mainly due to foreign trade developments: provisional calculations show there were fewer exports but more imports in the third quarter than in the second»

*

«Germany doesn’t have an economic problem but rather an auto sector problem. Due to the sluggish certification of cars, car production had to be noticeably reduced, with collateral damage for other sectors too»

* * * * * * * *

Ci sarebbe ben poco da aggiungere.

Ai primi di dicembre la Cdu eleggerà il nuovo presidente del partito, che di norma svolge anche il ruolo di Cancelliere. Vedremo come evolveranno le cose. Di certo, Frau Merkel lascia dietro di sé un cumulo di rovine.



Reuters. 2018-11-17. German economy contracts on weak foreign trade, auto bottleneck

Germany’s economy contracted for the first time since 2015 in the third quarter as global trade disputes and problems in the auto industry put the traditional growth engine of exports into reverse, raising concerns that a long expansion is faltering.

Gross domestic product (GDP) in Europe’s biggest economy fell 0.2 percent quarter-on-quarter, the Federal Statistics Office said on Wednesday. That compared with a Reuters forecast of a 0.1 percent drop.

But the Economy Ministry said the upswing would resume in the fourth quarter, adding that the slowdown between July and September had been a temporary phenomenon as car companies struggled to adjust to new pollution standards known as WLTP.

“A 0.2 percent contraction isn’t a catastrophe,” Economy Minister Peter Altmaier said in Berlin.

Compared with the same quarter of the previous year, the economy grew 1.1 percent in the third quarter, calendar-adjusted data showed. Analysts polled by Reuters had expected 1.3 percent.

“The slight decline in GDP compared to the previous quarter was mainly due to foreign trade developments: provisional calculations show there were fewer exports but more imports in the third quarter than in the second,” the Office said.

Separately, Germany’s BDI industry association cut its 2018 export growth forecast to 3 percent from 3.5 percent on Wednesday, the second cut in as many months.

The third-quarter dip in GDP was the first time the economy has contracted since the first quarter of 2015.

The government had flagged a weaker third quarter last month, citing bottlenecks in the car sector stemming from the introduction of WLTP as a factor.

“Germany doesn’t have an economic problem but rather an auto sector problem. Due to the sluggish certification of cars, car production had to be noticeably reduced, with collateral damage for other sectors too,” said Andreas Scheuerle at DekaBank.

The Economy Ministry said problems adapting to the WLTP had probably shaved up to 0.4 percentage points off third quarter GDP.

“The upturn was merely disrupted during the third quarter,” the ministry said in its monthly report, adding: “Once these special effects have dissipated, the German economy’s upturn will continue.”

However, the ZEW research institute said on Tuesday that investors do not expect the German economy to recover rapidly from the weak patch.

Concerns are growing in the German economy, which is in its ninth year of expansion, about the impact of global trade disputes and Britain’s departure from the European Union.

In addition to anxiety about the impact of U.S. President Donald Trump’s abrasive trade policy, German firms are concerned about instability at home where Chancellor Angela Merkel’s awkward ‘grand coalition’ has come close to collapsing twice.

Carsten Brzeski, an economist at ING, said that even though he expected the auto sector to rebound in the fourth quarter, the GDP figures period were a “wake-up call that political stability and strong growth are by no means a given”.

“The poor export performance, despite a weak euro exchange rate, suggests that trade tensions and weaknesses in emerging markets could continue to weigh on Germany’s growth performance,” he said in a research note.

Last month, Germany’s DIHK Chambers of Industry and Commerce cut its 2018 growth forecast to 1.8 percent from 2.2 percent and predicted a slowdown to 1.7 percent next year as the economy faces growing risks at home and abroad.

Annunci