Pubblicato in: Devoluzione socialismo

Hollywood non si rassegna al tramonto. Flop di Golden Globe.

Giuseppe Sandro Mela.

2018-01-10.

YOU'LL NEVER GET RICH, from left: Fred Astaire, Rita Hayworth, 1941

Se Hollywood non si darà una mossa, e sostanziale, alla fine chiuderà bottega, e tanti signori.

Non per opera di qualche malvagio sabotatore, ma per il semplice motivo che la gente sta perdendo interesse in ciò che Hollywood sia, possa essere e produca. E senza spettatori si chiude bottega, e tanti signori!

«Il premio Golden Globe (Golden Globe Award), detto anche in italiano Globo d’oro, è un riconoscimento assegnato annualmente (durante un pranzo di gala) ai migliori film ed ai programmi televisivi della stagione. Insieme al premio Oscar (per il cinema) ed al premio Emmy (per la televisione), è il maggiore riconoscimento nel settore cinematografico e televisivo.

La consegna dei Golden Globe avviene solitamente con poco meno di due mesi di anticipo rispetto a quella degli Oscar, dei quali ha così, in un certo senso, una funzione anticipatrice. Istituiti nel 1944 per il cinema ed estesasi dal 1956 alla televisione, i Golden Globe sono assegnati da una giuria di circa novanta giornalisti della stampa estera iscritti all’HFPA (Hollywood Foreign Press Association).» [Fonte]

*

«The Beverly Hilton ballroom became an ocean of black tuxedoes and gowns Sunday night as Hollywood stars protested sexual harassment and sexual misconduct in the entertainment industry at the 75th annual Golden Globes.

The movement was done in conjunction with Time’s Up, “a unified call for change from women in entertainment for women everywhere. From movie sets to farm fields to boardrooms alike, we envision nationwide leadership that reflects the world in which we live.”» [Fonte]

*

I media avevano preannunciato per questo anno un trionfo di audience: il Golden Globe sarebbe stato dedicato alle femmine che avevano riferito di essere state sottoposte a sexual harassment, le quali si sarebbero tutte presentate vestite di nero, a lutto. Gli organizzatori si sarebbero aspettati una audience di almento quaranta milioni di telespettatori. I costi degli intermezzi pubblicitari furono ben salati.

«With final adjustments in, the NBC telecast of the 74th annual Golden Globe Awards averaged 20 million viewers and a 5.6 rating among adults 18-49. Those mark year-to-year boosts of 8 percent and 2 percent, respectively. With the exception of 2014, it ranks as the most-watched Globes telecast in 10 years.

It’s good news for the Golden Globes. The show, annually the third-highest-rated ceremony behind the Oscars and the Grammys, has been relatively steady for the last two years — though consistently down. The 2016 event hosted by Ricky Gervais ultimately averaged 18.5 million viewers and a 5.5 rating among adults 18-49. ….

Unlike last year, the 2017 Golden Globes didn’t have to contend with any head-to-head NFL competition ….

The high bar for Golden Globes ratings, at least in recent history, remains 2014. Tina Fey and Amy Poehler’s second go during their wildly successful three-year stint as co-hosts averaged nearly 21 million viewers and a 6.5 rating in the key demo» [Fonte]

* * * * * * *

A conti fatti però, Bloomberg è obbligato tristemente ad ammettere che

Golden Globe Audience Drops by a Million Despite Hollywood Drama.

«The U.S. TV audience for Sunday’s Golden Globe Awards fell by a million viewers compared with a year earlier, even with the added intrigue of Hollywood’s response to the sexual-harassment uproar»

*

«The smaller audience may not reflect audience reaction to the show’s focus on women in entertainment confronting sexual harassment, but rather the relatively low profile of this year’s movie nominees»

*

«the Oscars pulled in 32.9 million viewers last February»

* * * * * * *

Cerchiamo di ragionare.

In passato il Golden Globe richiamava circa trenta milioni di telespettatori. Nel 2014 ne aveva avuti 21 milioni. Nei giorni scorsi ne ha racimolati 19: sono cifre che sembrerebbero più in perdita che in guadagno.

Non solo.

Per quanto i numeri possano sembrare grandi, per eventi di questo tipo non raggiungono quella massa critica tale da far rientrare gli investimenti fatti sia nella organizzazione sia nei costi pubblicitari, che picchiano molto duro.

Eppure gli organizzatori avevano avuto la accortezza di eliminare la concorrenza di programmi televisivi ad alta audience: il programma Nbc che ha immediatamente seguito.

«The last hour of play, despite the lopsided score, still averaged an obscene 25.9 rating among households for Fox.»

*

Bloomberg tenta pietosamente di rimediare la situazione, affermando che

«The smaller audience may not reflect audience reaction to the show’s focus on women in entertainment confronting sexual harassment»,

ma sono in molti a meditare che Hollywood dovrà ripensare a fondo alla propria organizzazione ed ai propri obbiettivi se intende sopravvivere, specie adesso che molti fondi federali sono venuti a cessare.

La morale è semplice: gli incassi devono essere superiori alle spese.

Hollywood può proporre ciò che più gli aggrada, ma alla fine sono gli spettatori, gli acquirenti del sevizio di intrattenimento, che ne condiziono la sopravvivenza.

I dati forniti da TV Rating sono severi.

«TV Ratings: ‘911’ Premiere Pops With Streaming. The Ryan Murphy drama jumps 50 percent, tying ‘Modern Family’ as the top series of the week. ….

TV Ratings: ‘The Bachelor’ Bows to Bowl Competition on New Year’s Day. The reality show sinks nearly 30 percent from its 2016 opener. ….

TV Ratings: Surging NBA Gives ESPN and ABC a Merry Christmas. Overall coverage is up 39 percent compared with 2016’s holiday basketball coverage.»

Quando si investono decine di milioni in annunci pubblicitari, i programmi nei quali sono inseriti devono avere pubblico numericamente e finanziariamente adeguato.


Bloomberg. 2018-01-09. Golden Globe Audience Drops by a Million Despite Hollywood Drama

The U.S. TV audience for Sunday’s Golden Globe Awards fell by a million viewers compared with a year earlier, even with the added intrigue of Hollywood’s response to the sexual-harassment uproar.

The evening telecast on NBC drew 19 million viewers, the network said Monday in an email, a decline from the 20 million who watched a year earlier. While the audience was smaller than a year ago, it was still the largest for an entertainment program since the Oscars pulled in 32.9 million viewers last February.

The smaller audience may not reflect audience reaction to the show’s focus on women in entertainment confronting sexual harassment, but rather the relatively low profile of this year’s movie nominees. 

The big winner a year ago was the musical “La La Land,” which set a record with seven awards and had $446 million in worldwide sales. The winners this year were “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” and “Lady Bird,” neither of which has pulled in as much as $50 million.

Annunci