Pubblicato in: Persona Umana, Psichiatria

Facebook. Un mostro dai mille tentacoli nutrito dal gregge belante.

Giuseppe Sandro Mela.

2017-05-27.

FaceBook 001

Quando Lenin espresse la sua ferma volontà di impiccare tutti i borghesi il suo entourage si domandò donde mai avrebbe potuto procurarsi quantità così smisurate di corda.

«Ce le venderanno i borghesi».

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Di Lenin si può dire di tutto tranne che fosse uno sciocco. Conosceva a fondo la mente e la psicologia umana, e ben sapeva quanto fosse inutile sprecare energie a combattere persone che si sarebbero rovinate da sole, con le loro mani, con le loro parole. Ben difficilmente l’Nkvd svolgeva indagini attive: le era sufficiente avere una congrua rete di informatori. Non le servivano nemmeno troppi falsi testimoni.

Tranne le rare eccezioni di persone silenziose e riservate, quelle pochissime che sanno ascoltare, il restante dell’umanità prova una forza compulsiva a parlare in perenni soliloqui nei quali racconta anche quanto di più intimo e riservato accade nella propria vita.

Facebook colma la lacuna di un immane confessionale.

La persona, sola nella sua casa e non infrequentemente nel proprio ufficio, vi posta di tutto. Intavola colloqui che sono di norma discorsi tra sordi: non le interessa tanto cercare di capire ciò che l’altro voglia dire, quanto piuttosto esternare ciò che si pensa, o si crede di pensare.

Facebook è diventato in breve la succursale gratuita del lettino dello psichiatra o, meglio, di quello che la gente si crede sia il lettino dello psichiatra.

Spesso vi si urla la propria rabbia impotente, la propria delusione cocente, i propri rimpianti, il terrore di un futuro sconosciuto nell’evoluzione ma di aspetto sinistro.

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Così la gente si da sa sola, volontariamente, come il Cristo ai farisei.

Si illude di essere protetta dall’anonimato. Si è persino arrivati al punto che dei rapinatori postassero i selfi fatti durante la rapina, come se i poliziotti fossero fessi.

Lungi da noi l’idea di fare nomi commerciali, ma sono molteplici gli ottimi software di riconoscimento facciale così come quelli di analisi lessicale e sintattica degli scritti. E se questi sono commercialmente disponibili per piccoli personale, si potrebbe facilmente immaginare cosa possa essere al lavoro sui mainframe e nelle centrali di spionaggio. Dall’analisi delle fotografie si può risalire facilmente al giro di conoscenze ed amici.

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Così Facebook è diventato un grande auricolare del mondo.

«All of us, when we are uploading something, when we are tagging people, when we are commenting, we are basically working for Facebook»

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«We tried to map all the inputs, the fields in which we interact with Facebook, and the outcome»

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«We mapped likes, shares, search, update status, adding photos, friends, names, everything our devices are saying about us, all the permissions we are giving to Facebook via apps, such as phone status, wifi connection and the ability to record audio»

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Nota.

In ufficio è proibito portarsi il proprio cellulare o strumenti analoghi, esiste solo un telefono fisso e c’è un telefono a gettone per gli ospiti. I calcolatori non sono in rete. E vi si lavora benissimo.


Bbc. 2017-05-26. How Facebook’s tentacles reach further than you think.

Facebook’s collection of data makes it one of the most influential organisations in the world. Share Lab wanted to look “under the bonnet” at the tech giant’s algorithms and connections to better understand the social structure and power relations within the company.

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A couple of years ago, Vladan Joler and his brainy friends in Belgrade began investigating the inner workings of one of the world’s most powerful corporations.

The team, which includes experts in cyber-forensic analysis and data visualisation, had already looked into what he calls “different forms of invisible infrastructures” behind Serbia’s internet service providers.

But Mr Joler and his friends, now working under a project called Share Lab, had their sights set on a bigger target.

“If Facebook were a country, it would be bigger than China,” says Mr Joler, whose day job is as a professor at Serbia’s Novi Sad University.

He reels off the familiar, but still staggering, numbers: the barely teenage Silicon Valley firm stores some 300 petabytes of data, boasts almost two billion users, and raked in almost $28bn (£22bn) in revenues in 2016 alone.

And yet, Mr Joler argues, we know next to nothing about what goes on under the bonnet – despite the fact that we, as users, are providing most of the fuel – for free.

“All of us, when we are uploading something, when we are tagging people, when we are commenting, we are basically working for Facebook,” he says.

Image copyright Share Lab

The data our interactions provide feeds the complex algorithms that power the social media site, where, as Mr Joler puts it, our behaviour is transformed into a product.

Trying to untangle that largely hidden process proved to be a mammoth task.

“We tried to map all the inputs, the fields in which we interact with Facebook, and the outcome,” he says.

“We mapped likes, shares, search, update status, adding photos, friends, names, everything our devices are saying about us, all the permissions we are giving to Facebook via apps, such as phone status, wifi connection and the ability to record audio.”

All of this research provided only a fraction of the full picture. So the team looked into Facebook’s acquisitions, and scoured its myriad patent filings.

The results were astonishing.

Visually arresting flow charts that take hours to absorb fully, but which show how the data we give Facebook is used to calculate our ethnic affinity (Facebook’s term), sexual orientation, political affiliation, social class, travel schedule and much more.

One map shows how everything – from the links we post on Facebook, to the pages we like, to our online behaviour in many other corners of cyber-space that are owned or interact with the company (Instagram, WhatsApp or sites that merely use your Facebook log-in) – could all be entering a giant algorithmic process.

And that process allows Facebook to target users with terrifying accuracy, with the ability to determine whether they like Korean food, the length of their commute to work, or their baby’s age.

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